پایگاه خبری و معرفی مکانهای تاریخی جرقویه علیا

ساخت وبلاگ
DSC01293

کد خبر : 75426

تاریخ انتشار : ۱:۳۰ ب.ظ - دوشنبه ۱۳۹۴/۰۶/۳۰ چاپ این نوشته

مدیریت آموزش و پرورش جرقویه علیا:

لوازم التحریر باید زمینه ساز ترویج ارزش های دینی و ملی شود

نوریان گفت: دست اندر کاران تعلیم و تربیت باید لوازم التحریری در اختیار دانش آموزان قرار دهند که باعث ترویج ارزش های دینی و ملی شود.

به گزارش اصفهان شرق، در استانه بازگشایی مدارس خبرنگار ما در جرقویه علیا گفتگویی با نوریان مدیریت اداره آموزش و پرورش جرقویه علیا در خصوص مشکلات موجود، انجام داده که به شرح ذیل می باشد.

اصفهان شرق: در مورد اقدامات انجام شده در استقبال از ماه مهر را بیان کنید؟

ماه مهر زمان شکفتن غنچه های علم و دانش در بوستان مدرسه بوده و ماه مهربانی و رویش ادب و محبت در قلب امیدهای آینده این مملکت می باشد و بنده پیشاپیش فرا رسیدن این ماه را به همکارانم در منطقه جرقویه علیا و ایران اسلامی تبریک می گویم.
برای استقبال از این ماه پر خاطره، آموزش و پرورش جرقویه علیا همراه با نظام تعلیم و تربیت کشور خود را آماده می کند پروژه مهر بعنوان حرکتی سازنده و پویا از گذشته فعالیت خود را آغاز کرد و کارکنان اداره دست در دست مدیرات و دیگر عوامل اجرایی مدارس محیط های آموزشی مدارس را برای آغازی دوباره آماده کردند و همچنین کمیته های مختلف از قبیل کمیته نیروی انسانی، تعمیر و تجهیز، اطلاع رسانی و توجیه و تبلیغ و ارزیابی و عملکرد به صورت مرتب فعالیت داشته و گره های موجود در این مسیر را یک به یک در حد امکان باز کردند.
نوریان با اشاره به طرح هجرت اظهار کرد:
کار تعمیراتی در بسیاری از مدارس منطقه انجام شده و این منطقه با بهره گیری از طرح هجرت کار زیبا سازی مدارس را به انجام رسانده است و با توجه با تقاضای زیاد همکاران جهت انتقال به اصفهان با تدبیر همکاران کار سازماندهی نیروی انسانی انجام شده و مدارس ثبت نام خود را تکمیل کرده و به نظر می رسد مشکل خاصی در بازگشایی مدارس نداشته باشیم و به امید خدا زنگ مهر را همزمان با سراسر کشور در دو مدرسه به صدا در خواهیم آورد.

اصفهان شرق: از مشکلات موجود در حوزه کاریتان بگویید؟

مشکل اساسی این منطقه مسئله ایاب و ذهاب دانش آموزان می باشد که در شورای آموزش و پرورش نیز مطرح شد و تدابیری جهت حل آن در نظر گرفته شده که امید است هر چه زودتر به نتیجه برسد.
نوریان مشکل دیگر منطقه را نبود سرویس رفت و آمد معلمین غیر بومی که از اصفهان به منطقه می ایند و معلمینی که به روستاهای مجاور برای تدریس باید مسافت زیادی را طی کنند دانست که تا کنون راه حل مناسب قابل اجرادست نیافته ایم و مقرر شده که با همکاری بخشدار و مکاتبات با اداره کل بتوان به راه حل مناسبی در آینده نزدیک دست یابیم.
مشکل دیگر کمبود نیروی متخصص در چند رشته در بخش خواهران می باشد که هنوز حل نشده و اداره کل آموزش و پرورش به دنبال حل آن می باشد.
اصفهان شرق: نظر شما در مورد لوازم التحریر دانش آموزان چیست؟
تهیه لوازم التحریر یکی از مشغولیات خانواده ها در روزهای پایانی شهریورماه می باشدو دانش آموزان با شور و شوق خاصی به آن می اندیشندو از نظر شکل وشمائل این وسائل می تواند تاثیر زیادی در تربیت و باورهای دانش آموزان داشته باشد و متاسفانه کشورهای غربی و گاه شرکت های داخلی وابسته از این موقعیت استفاده کرده و به دنبال ترویج افکار و اندیشه هایخود هستند و اگر این حرکت کنترل نشود ارزشهای جامعه اسلامی را می تواند دگرگون کند.
مدیریت فرهنگ جرقویه علیا بیان کرد: دست اندر کاران نظام تعلیم و تربیت کشور باید عملا نه در حد شعار به دنبال در اختیار قرار دادن لوازم التحریرهایی باشند که به ترویج ارزشهای دینی و ملی کمک کند و خانواده ها نیز در خرید این گونه وسائل باید حساسیت لازم را از خود نشان دهند.
نوریان در پایان از موسسه خیریه نیکان رامشه که در امر تهیه لوازم التحریرایرانی اسلامی ۸۰۰نفر از دانش آموزان منطقه رامشه را تهیه کرده تقدیر  و گفت: سایر موسسات خیریه در منطقه نیز می توانند با اهداء لوازم التحریر ایرانی اسلامی زمینه های ترویج اندیشه های دینی و ملی را تقویت کنند.

پایگاه خبری و معرفی مکانهای تاریخی جرقویه علیا...
ما را در سایت پایگاه خبری و معرفی مکانهای تاریخی جرقویه علیا دنبال می کنید

برچسب : حسن آباد, جرقویه , علیا ,شهرداری, بخشداری, دستجرد جرقویه, دستجرد, نویسنده : احمد صادقی kavirnews بازدید : 543 تاريخ : سه شنبه 31 شهريور 1394 ساعت: 10:59

انا لله و انا الیه راجعون

در گذشت مادری مهربان جاجیه خانم فاطمه فصیحی مادر حجه السلام مبینی نژاد ریئس سابق بنیاد شهید جرقویه و حسن مبینی نژاد ریئس  سابق شورای شهرستان اصفهان را به فرزندان،  برادران،آشنایان و اهالی روستای دستجرد تسلیت عرض کرده و از خداوند متعال  برای آن سفر کرده طلب آمرزش و مغفرت و برای بازماندگان طلب صبر را خواستاریم.

از طرف دهیاری و اعضای شورای اسلامی دستجرد

خبرنگار اصفهان شرق احمد صادقی

پایگاه خبری و معرفی مکانهای تاریخی جرقویه علیا...
ما را در سایت پایگاه خبری و معرفی مکانهای تاریخی جرقویه علیا دنبال می کنید

برچسب : حسن آباد, جرقویه , علیا ,شهرداری, بخشداری, دستجرد جرقویه, دستجرد, نویسنده : احمد صادقی kavirnews بازدید : 1404 تاريخ : دوشنبه 30 شهريور 1394 ساعت: 10:39

8_0

کد خبر : 74756

تاریخ انتشار : ۳:۲۴ ق.ظ - سه شنبه ۱۳۹۴/۰۶/۲۴ چاپ این نوشته

به بهانه اول ذیحجه؛

آداب و رسوم مراسم ازدواج در شرق اصفهان/ گزارش

مراسم عروسی ها باید رنگ و بوی اسلامی داشته باشد و از ورود فرهنگ غربی به مراسمات سنتی باید جلوگیری کنیم در این بین گذری کوتاه بر رسم و رسوم های شرق اصفهان در امر ازدواج را در این گزارش آورده ایم.

به گزارش اصفهان شرق، مراسم عروسی در شهر حسن اباد و روستاهای مجاور در چند بخش برگزار می شود.
سنت حسنه ای که بشر در طول تاریخ آن را برای توالد نسل با شیوه های مختلف و متفاوت بر اساس فرهنگ و شرایط محیطی خود برگزار کرده کهجرقویه علیا هم از این امر مستثناء نیست مردم این سرزمین جهت برگزاری هر چه با شکوهتر مراسم عروسی با هم همکاری می کنند.
ابتدا با مشورت خانواده داماد و عروس روزی را که مناسبت داشته باشد ( به قول بزرگترها ساعت باشد) را برای این مراسم تعیین می کنند یک هفته قبل از مراسم عروسی جهیزیه که توسط خانواده عروس تهیه می شود را در معرض دید همسایگان و آشنایان قرار می دهند و دو یا سه روز قبل از مراسم عروسی از طرف خانواده داماد جهیزیه ها را از خانه عروس به خانه داماد می برند ( البته تهیه جهیزیه در شهر حسن اباد توسط خانواده عروس بوده در حد معمول بوده و هر کس نسبت به وسعت مالی خود آن را تهیه می کند و این یک رسم پسندیده می باشد که چشم هم چشمی هنوز زیاد باب نیست)

IMG08034238

چیدن جهیزیه:
بعد از بردن جهیزیه به خانه داماد چند نفر داوطلبانه اقدام به چیدمان جهیزیه می کنند در این مرحله نیز افراد با همکاری و تعامل این کار را برای رضای خدا انجام می دهند.

مراسم حنابندان:
یک شب قبل از عروسیاز طرف خانواده داماد حنا و خنچه ه ( کادوهای و لباسهای عروس ) را با زدن دف یا تنبک همراه با آشنایان داماد و عروس به خانه عروس آمده و حنا را آماده کرده و به دست داماد و عروس می گذارند و افراد حاضر نیز کمی از حنا را برداشته و به دست و پاهایشان می گذارند ( عقیده بر شفا بودن آن را دارند).
در صبح فردای آن روز از طرف خانواده عروس خنچه ها ( کادوهای داماد ) را به منزل داماد می برند در این روز آشنایان خانواده عروس در منزل عروس و آشنایان داماد در منزل داماد ناهار مهمان هستند.

عروس بران:
در بعد ظهر روزی که شبش عروسی است از صبح عروس و داماد را به آرایشگاه می برند و نزدیک غروب داماد وقتی از آرایشگاه و حمام آمد با ماشین گل گرفته، عروس را به خانه عروس می برد رسم است که بزرگتر ها ( عمو یا دایی بزرگتر ) چادر را سر عروس کند و او را زیر قرآن رد کند و با آینه و قرآن سوار ماشین داماد می شود و از انجا آشنایان و دوستان با ماشین و موتور سیکلت بوق زنان عروس و داماد را همراهی می کنند این مراسم بنام عروس کشان معروف است و تا اذان مغرب این گروه دور شهر و مکانهای تاریخی مثل دژکوه گردش می کنند و بعد عروس را به منزل داماد می برند.

شروع مراسم عروسی:
معمولا در شهر حسن آباد و روستاهای همجوار مراسم زنانه و مردانه در دو مکان در نظر گرفته می شود در مورد مکان یک رسم بسیار خوب وجود دارد چون در منطقه ما تالار بزرگ وجود ندارد همسایگان عروس یا داماد منازل خود را برای مراسم عروسی آماده می کنند بدون هیچ مزد و هزینه ای ، در مورد مراسم بیشتر با سازهای سنتی مثل دف یا تنبک مراسم را گرم و شاد می کنند ولی متاسفانه در بعضی از عروسی ها مطرب را راه می دهند که مورد رضای بیشتر مردم هم نیست و صدای ترانه بعضی مراسمات تا پاسی از شب محیط را فرا می گیرد و این موضوع نیز قابل کنترل می باشد با مشورت و فرهنگ سازی می توان این مشکل را هم حل نمود.در بیشتر مراسمات عروسی جهت شادی سی دی های معمولی با صدای ملایم به مراسم شادی می بخشد.
بعد مهمانان به صرف شام می روند و بعد از صرف شام، افرادی که نسبت دوری با داماد دارند مراسم را ترک می کنند و آشنایان داماد را با خواندن شعر های سنتی که به رباهی معروف است تا حنجله، داماد را همراهی می کنند البته در مرحله شام دادن نیز جوانان و نوجوانان داوطلبانه در این امر کمک و همکاری لازم را دارند.
در صبح روز بعد دعوت شدگان مبلغی را در پاکت به صورت محرمانه گذاشته وبعضی تقدیم به عروس و بعضی تقدیم به داماد می کنند و این رسم نیز پسندیده بوده و می تواند کمک خرجی برای داماد باشد و بعضی هم که در مراسم عروسی نبوده و رفاقتی با عروس خانم داشته کادویی رابرای عروس خانم هدیه می آورد.

مراسم بندل تخت:
بعد ظهر بعد از شب عروسی در منزل داماد مراسم بنام پا تختی یا بندل تخت پر پا می کنند و کادو هایی که آشنایان برای داماد یا عروس هدیه آوردند را برای حضار می خوانند و با شعر و اشعاری از انها تقدیر و تشکر می کنند در این مراسم نیز با شیرینی و شربت از حضار پذیرایی می شود.
مراسم مادر زن سلام:
سه روز بعد از عروسی داماد و عروس خانم به همراه پدر و مادر داماد به منزل مادر زن و پدر زن می ایند و به همدیگر تبریک می گویند و هدایایی از طرف خانواده عروس به این افراد داده می شود. و این خلاصه ای از مراسم عروسی در جرقویه علیا بود.

در مراسمات عروسی یک سری معایب و یک سری محاسن را بهمراه دارد که در جرقویه علیا هنوز آداب و رسوم گذشته را به یاد دارند:
برای راه اندازی مراسم تمام اهل فامیل، دوست و آشنا دست به دست هم می دهند و گوشه‌یی از کار را می گیرند. آنقدر کارها به سرعت پیشمی رود که هیچ کاری روی زمین نمی‌ماند. عروسی‌ها در یک خانه خشتی یا ساده برگزار می شود.
در اختیار قرار دان منازل جهت برگزاری مراسمات شاد از جمله عروسی این هم هزینه ای را برای داماد کم می کند چه بسا بعضی از افراد ایراد برگزاری مراسم عروسی را در تالار را می گیرند و دو یا سه ماه قبل باید هزینه ای زیاد را بابت این کار در اصفهان بپردازد پس ما باید به جوانان و نوجوانان مزیت آداب و رسوم پدرانمان را گوشزد کنیم تا دوچار بعضی از آسیب های امروزی نشویم.

مشکلات جوانان در بحث ازدواج:
متاسفانه در اثر بعضی چشم هم چشمیها اندک افرادی در مراسم عروسی خود مطرب می آورند و در مدت چند ساعت هزینه بسیار زیادی را برای داماد بهمراه دارد و هم چنین باعث بوجود آمدن آسیب های اجتماعی به همراه آن می شود که بعد از مدت زمانی گریبانگیر جوانان می شود و ما باید بجای آوردن مطرب با آن خرج زیاد از وسائل قدیمی و سنتی مثل دف، تنبک و نی استفاده کنیم و در این مراسمات از فرهنگ غنی اسلام استفاده کرده و از گسترش فرهنگ غربی جلوگیری کنیم. البته یکی از دغدغه های خانواده ها در جامعه امروزی بحث معتاد بودن پسران می باشد با توجه به رشد زیاد این بلای خانمان سوز و افزایش طلاق در این موضوع خانواده های ما بیشتر باید متوجه این موضوع باشند.یکی دیگر از مشکلات و کم بودن تعداد ازدواجها ، بیکاری و نداشتن مسکن جوانان می باشد چون جوان ما با توجه به بحث اقتصادی و بیکاری تن به ازدواج نمی دهد و این موضوع توجه مسئولان را می طلبد و این موضوع در بعضی خانواده ها باعث طلاق هم شده است.

پایگاه خبری و معرفی مکانهای تاریخی جرقویه علیا...
ما را در سایت پایگاه خبری و معرفی مکانهای تاریخی جرقویه علیا دنبال می کنید

برچسب : حسن آباد, جرقویه , علیا ,شهرداری, بخشداری, دستجرد جرقویه, دستجرد, نویسنده : احمد صادقی kavirnews بازدید : 855 تاريخ : پنجشنبه 26 شهريور 1394 ساعت: 0:19

Vater-Mark1444

کد خبر : 74923

تاریخ انتشار : ۲:۰۷ ب.ظ - چهارشنبه ۱۳۹۴/۰۶/۲۵ چاپ این نوشته

مدیر کل اداره مخابرات مراکز تابعه استان خبر داد:

اجرای پروژه فیبر نوری حسن آباد به ورزنه تحولی مطلوب در ارتقاء سرعت اینترنت منطقه

انصاری گفت: در آینده نزدیک با بهره برداری از فیبر نوری شاهد افزایش سرعت اینترنت مناطق شرق اصفهان خواهیم بود.

به گزارش اصفهان شرق، با حضور مدیر کل اداره مخابرات مراکز تابعه استان، مسئول بخش جرقویه علیا، مراسم کلنگ زنی و شروع پروژه مخابراتی در شهرک فجر حسن آباد انجام شد.
در حاشیه این مراسم مدیر کل ادراه مخابرات مراکز تابعه استان در گفتگو با خبرنگار اصفهان شرق با اشاره به اجرای دو پروژه مهم مخابراتی در جرقویه علیا گفت: در راستای توسعه خدمت رسانی به مردم در شهر حسن آباد در حال حاضر دو پروژه مهم شامل فیبر نوری حسن آباد به ورزنه و همچنین کلنگ زنی پروژه مخابراتی شهرک فجر در حال انجام است.

انصاری با اعلام اعتبار ۱۰ میلیارد ریالی پروژه فیبر نوری اظهار کرد: پروژه فیبر نوری با اعتباری معادل ۱۰ میلیارد ریال با مسافت ۴۰ کیلومتر در حال انجام است تا بتوان خدمات ارزنده تری را به مردم هدیه کرد.

وی افزود: کابل گذاری ۵ کیلومتری شهرک فجر با هزینه بالغ بر ۴میلیارد ریال انجام می شود که هزینه حفاری آن را شهرداری حسن آباد و تجهیز و راه اندازی و همچنین تکمیل توسط اداره مخابرات پرداخت می شود.

DSC03994

انصاری در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر سرعت کم اینترنت در جرقویه علیا و جواب ندادن بسته های اینترنتی ایرانسل و همراه اول در این منطقه متذکر شد: با اجرای خط فیبر نوری حسن آباد به ورزنه این مشکل حل خواهد شد و در مورد بسته های اینترنتی پیگیری های مربوطه را انجام خواهیم داد.

همچنین وی در مورد کم بودن خط ADSL و زیاد بودن متقاضی در این خصوص گفت: در آینده نزدیک این مسئله را بررسی و تعداد خطوط ADSL را افزایش خواهیم داد.

مدیر کل مخابرات مراکز تابعه استان با اشاره به اینکه در خصوص بررسی مشکلات و اقدامات اجرایی در خصوص رفع آن باید فعالانه وارد شد، تصریح کرد: در مورد شهرک مالواجرد بعلت ساخت های جدید و نداشتن تلفن ثابت مقرر گردید که بخشدار و شورای مالواجرد مکاتبات مربوطه را انجام  تا در اسرع وقت این شهرک نیز کابل گذاری انجام شود.

وی با اشاره به زمان بهره برداری دو پروژه مذکور طی گفتگو، خاطرنشان کرد: با توکل بر خدا آغاز به کار این دو پروژه در شهریورماه شروع و امید واریم که در روز ۲۲ بهمن سال جاری بتوان زمینه بهره برداری از آن را ایجاد کرد.

انصاری در پایان از نماینده عالی دولت خواست بر کار مراکز مخابرات بخش نظارت بیشتری داشته باشند چرا که قبلا کارمندان و کارگزاران با پست بانک فعالیت می کردند ولی امروز همه به استخدام مخابرات رسیده و باید در بخش مخابرات خدمت رسانی کنند.

DSC03999

پایگاه خبری و معرفی مکانهای تاریخی جرقویه علیا...
ما را در سایت پایگاه خبری و معرفی مکانهای تاریخی جرقویه علیا دنبال می کنید

برچسب : حسن آباد, جرقویه , علیا ,شهرداری, بخشداری, دستجرد جرقویه, دستجرد, نویسنده : احمد صادقی kavirnews بازدید : 384 تاريخ : پنجشنبه 26 شهريور 1394 ساعت: 0:15

به گزارش خبرنگار اصفهان شرق در جرقویه علیا: بمناسبت شهادت امام جواد(ع) مراسم عزاداری و مدیحه سرایی در شهر حسن آباد   در منزل علی منصوری برگزار شد.

در این مراسم حجه السلام شیخ مرتضی منصوری به زندگی و دوران پر حادثه این امام همام

اشاره و اظهار کرد: به امامت رسیدن امام جواد(ع) در سن کودکی جهت مقام امامت یکی از موضوعاتی بود که حتی برخی از یاران امام هشتم را نیز دچار شک و تردید کرد. به همین دلیل در مواردی امام رضا علیه السلام و در موارد دیگری، خود امام جواد(ع) به بیان این مسئله پرداختند و به شبهه ها پاسخ دادند.

وی ادامه داد: اگر چه امام جواد علیه السلام نسبت به سایر امامان در سن بسیار کمی به امامت رسید، اما میدانیم که یکى از ابعاد بزرگ زندگى ائمه ما، بعد فرهنگى آنها است. این پیشوایان بزرگ هرکدام درعصر خود فعالیت فرهنگى داشته در مکتب خویش شاگردانى تربیت میکردند و علوم و دانش هاى خود را توسط آنان در جامعه انتشار دادند.

DSC03976

کارشناس مسائل دینی با اشاره به شرائط اجتماعى و سیاسى در هر زمان گفت: در زمان امام باقرعلیه السلام و امام صادق علیه السلام شرائط اجتماعى مساعد بود و به همین جهت دیدیم که تعداد شاگردان و راویان حضرت صادق علیه السلام بالغ برچهار هزار نفر مى‏ شد، ولى از دوره امام جواد تا امام عسکرى علیه السلام به دلیل فشارهاى سیاسى و کنترل شدید فعالیت آنان از طرف دربار خلافت، شعاع فعالیت آنان بسیار محدود  و از این‏ نظر تعداد راویان و پرورش یافتگان مکتب آنان نسبت ‏به زمان حضرت صادق علیه السلام کاهش بسیار چشمگیرى را نشان مى‏دهد زیرا از یک سو، آن حضرت شدیدا تحت مراقبت و کنترل سیاسى بود و از طرف دیگر، زود به شهادت رسید.

منصوری در پایان اظهار امید واری کرد که بتوان پیرو واقعی و ادامه دهندگان مکتب رسول الله باشیم و تحت تاثیر مباحث شک برانگیزی که در بعضی سایت ها و ماهواره ها مطرح می شود قرار نگیریم چرا که امروزه دشمنان ما از راه جنگ نرم و جنگ فرهنگی وارد عمل شده اندو می خواهند جوانان و نوجوانان ما را هدف بگیرند.

در ادامه مداحان اهل بیت آقایان دری و کرمی در غم شهادت امام جواد(ع) به نوحه سرایی پرداختند.

هیئت ، هیئت ، هیئت

پایگاه خبری و معرفی مکانهای تاریخی جرقویه علیا...
ما را در سایت پایگاه خبری و معرفی مکانهای تاریخی جرقویه علیا دنبال می کنید

برچسب : حسن آباد, جرقویه , علیا ,شهرداری, بخشداری, دستجرد جرقویه, دستجرد, نویسنده : احمد صادقی kavirnews بازدید : 702 تاريخ : دوشنبه 23 شهريور 1394 ساعت: 15:48

اطلاعیه

افت فشار و قطعی آب در جرقویه

به گزارش خبرنگار اصفهان شرق در جرقویه علیا :

بدنبال قطعی آب در چند ماه گذشته در منطقه جرقویه بدون هیچ اطلاع قبلی و پیگیری خبرنگار اصفهان شرق و درج خبر مربوط به این موضوع در سایت خبری اصفهان شرق مبنی بر اینکه هر موقع در منطقه با قطعی آب، برق، گاز به دلائل مختلف داشته باشیم باید از قبل اطلاع رسانی گردد تا برای مردم مشکلی بوجود نیاید این بار مسئولین اداره آب به این موضوع جواب مثبت داده و از قبل اطلاعیه مبنی بر قطعی و افت فشار را در منطقه جرقویه اعلام داشتند.

بر اساس اطلاعیه بخشداری جرقویه علیا و اداره آب فاضلاب شهری بعلت برخی تعمیرات در مسیر جم به جرقویه فردا دوشنبه 94/6/23 بمدت 24 ساعت در منطقه جرقویه با افت شدید فشار و قطعی آب روبرو خواهیم بود.

از مردم عزیز می خواهیم در این مدت در مصرف آب صرفه جویی کنند.

پایگاه خبری و معرفی مکانهای تاریخی جرقویه علیا...
ما را در سایت پایگاه خبری و معرفی مکانهای تاریخی جرقویه علیا دنبال می کنید

برچسب : حسن آباد, جرقویه , علیا ,شهرداری, بخشداری, دستجرد جرقویه, دستجرد, نویسنده : احمد صادقی kavirnews بازدید : 468 تاريخ : يکشنبه 22 شهريور 1394 ساعت: 18:18

روشنایی و نصب لامپ های ال ای دی بلوار ورودی روستای دستجرد انجام شد

به گزارش خبرنگار اصفهان شرق در جرقویه علیا:

حسنعلی احمدی دهیار روستای دستجرد در گفتگویی کوتاه گفت:

با پیگیری های دهیاری و همکاری اعضای شورای اسلامی روستا روشنایی اعم از نصب لامپ های ال ای دی و چراغهای لاک پشتی بلوارامام علی (ع) ( بلوار ورودی روستا از طرف ورزنه) با هزینه بالغ بر 30 میلیون ریال که از طرف دهیاری هزینه شده است به بهره برداری رسید.

احمدی هدف از این کار را زیبا و نکو سازی ورودی روستا عنوان کرد و اظهار امید واری کرد که با همکاری و پیگیری  اعضای شورای اسلامی بتوان ورودی به طرف حسن آباد را نیز از نظر روشنایی تکمیل کنیم.

 

 

.

پایگاه خبری و معرفی مکانهای تاریخی جرقویه علیا...
ما را در سایت پایگاه خبری و معرفی مکانهای تاریخی جرقویه علیا دنبال می کنید

برچسب : حسن آباد, جرقویه , علیا ,شهرداری, بخشداری, دستجرد جرقویه, دستجرد, نویسنده : احمد صادقی kavirnews بازدید : 463 تاريخ : يکشنبه 22 شهريور 1394 ساعت: 2:58

 

 

 

کد خبر : 73825

تاریخ انتشار : ۱۲:۴۴ ب.ظ - شنبه ۱۳۹۴/۰۶/۱۴ چاپ این نوشته

افتخاری دیگر در جرقویه علیا؛

رتبه سوم جشنواره خوارزمی نصیب دانش آموز جرقویه ای شد

عباس احمدی دستجردی در رشته دست سازه رتبه سوم جشنواره خوارزمی کشوری را از آن خود کرد.

 

 

 

 

 

به گزارش خبرنگار اصفهان شرق در جرقویه علیا: هر ساله جشنواره خوارزمی در دوره متوسطه اول و دوم همزمان با سراسر کشور بین دانش آموزان خلاق و علاقمند برگزار می شود.

در جشنواره خوارزمی متوسطه اول سال تحصیلی جاری که در چهار محور  فعالیت های آزمایشگاهی، پژوهش، دست سازه ها و تصویرخوانی ادبیات برگزار گردید، رتبه اول هر گروه در منطقه به مرحله استانی راه یافت که در مرحله استانی، دست سازه دانش آموز عباس احمدی با موضوع هشدار دهنده آبیاری از آموزشگاه شهید حسن احمدی دستجرد ضمن کسب رتبه دوم استان به مرحله کشوری راه یافت.

دستگاهی که وی ساخته است از یک بوق، پایه، دو عدد میخ بزرگ و سیم رابط تشکیل شده است. کار این دستگاه به این نحو است که در پایان زمین کشاورزی کار گذاشته می شود و هنگام رسیدن آب به پایان کار دو عدد میخ در اثر اینکه آب هادی جریان الکتریسیته است جریان را هدایت و به کار می افتد. این دستگاه به کشاورز اطلاع می دهد که زمین سیراب گشته و کشاورز آگاهانه آب را به کرت دیگر زمین زراعی هدایت می کند.

گفتنی است، جشنواره خوارزمی ۲۶ لغایت ۲۹مرداد در مشهد مقدس برگزار شد.

v3db_12

پایگاه خبری و معرفی مکانهای تاریخی جرقویه علیا...
ما را در سایت پایگاه خبری و معرفی مکانهای تاریخی جرقویه علیا دنبال می کنید

برچسب : حسن آباد, جرقویه , علیا ,شهرداری, بخشداری, دستجرد جرقویه, دستجرد, نویسنده : احمد صادقی kavirnews بازدید : 488 تاريخ : شنبه 14 شهريور 1394 ساعت: 17:39

شهرداری حسن آباد

رئیس شورای اسلامی شهر حسن آباد انتخاب شد

همزمان با سالروز بزرگداشت انتخابات هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر و روستا در سراسر کشور هئیت رئیسه شورای اسلامی شهر حسن آباد انتخاب شدند.

به گزارش خبرنگار اصفهان شرق در جرقویه علیا؛ در سالروز بزرگداشت انتخابات هئیت رئیسه شورای اسلامی شهر و روستا ، اعضای شورای اسلامی شهر حسن آباد نیز انتخابات هئیت رئیسه را در دفتر شورای اسلامی برگزار کردند.

 

در این جلسه علیرضا صادقی رئیس شورای سابق شهر حسن آباد گزارشی از عملکرد شورا و شهرداری را به اطلاع اعضا رساند و از همکاری و تعامل اعضای شورای اسلامی و شهردار در خصوص پیشبرد اهداف شورا و حل مشکلات شهر تقدیر و تشکر کرد و تاکید کرد که هئیت رئیسه جدید با تعامل و همکاری در سال همدلی و همزبانی بتوان مشکلات شهر را حل نمود.

در ادامه اعضای شورا نظرات و پیشنهادات خود را در خصوص عملکرد شورا در دو سال قبل بیان داشتند و انتخابات هئیت رئیسه با حضور ۵عضو شورا برگزار گردید که در نهایت نتایج ذیل بدست آمد:

اصغر طیبی بعنوان رئیس شورا انتخاب گردید.

سید حسین طباطبایی بعنوان نائب رئیس

حسن صادقی  بعنوان خزانه دار

احمد صادقی بعنوان منشی

علیرضا صادقی بعنوان عضو شورا

پایگاه خبری و معرفی مکانهای تاریخی جرقویه علیا...
ما را در سایت پایگاه خبری و معرفی مکانهای تاریخی جرقویه علیا دنبال می کنید

برچسب : حسن آباد, جرقویه , علیا ,شهرداری, بخشداری, نویسنده : احمد صادقی kavirnews بازدید : 518 تاريخ : شنبه 14 شهريور 1394 ساعت: 17:07

DSC03746

کد خبر : 73454

تاریخ انتشار : ۱۰:۱۶ ق.ظ - سه شنبه ۱۳۹۴/۰۶/۱۰ چاپ این نوشته

در حاشه افتتاح خانه بهداشت رامشه؛

شعار همدلی را نه در حد حرف بلکه در عمل نشان دهیم

نماینده مردم اصفهان در مجلس در حاشیه افتتاح خانه بهداشت رامشه گفت: همدلی و همزبانی را در حد حرف مطرح نکنیم.

به گزارش خبرنگار اصفهان شرق در جرقویه علیا: دکتر کامران در مراسم افتتاح خانه بهداشت رامشه، خدمت به مردم خصوصا مردم مناطق محروم و رعایت عدالت را از اولویت های کاری مسئولان دانست و تاکید کرد: همه باید شعار همدلی، همزبانی را به صورت عملی نشان دهند و فقط در حد حرف نباشد.

در ادامه معاونت مرکز بهداشتی درمانی شماره ۲ اصفهان اظهار کرد: یکی از ابتکارات در نظام جمهوری اسلامی نامگذاری هفته هاست که این نامگذاری باعث می شود که سازمان ها تغییرات را به گوش مردم رسانده و مردم بتوانند از خدمات ارائه شده استفاده کامل را ببرند.

DSC03717

شیرانی در ادامه تاکید کرد: آنچه در نظام سلامت مهم و مورد انتظار است بالا بردن سطح آگاهیهای بهداشتی جامعه می باشد چراکه با این کار می توان بسیاری از بیماری ها و به دنبال آن درمانها و هزینه های را کاهش دادو هزینه ها را صرف بهداشت عمومی و جامعه کنیم تا جامعه ای پر نشاط و سالم داشته باشیم.

گفتنی است مرکز بهداشتی درمانی رامشه با زیر بنای۹۰ مترمربع با هزینه ای بالغ بر یک میلیارد و صد و شانزده میلیون ریال از طرف شبکه بهداشت شماره ۲ اصفهان ساخته شده است. این پروژه در سال ۹۲ از اعتبارات ۲ در صد نفت و گاز و زکات مشخص شده و در سال ۹۳ ساخت پروژه اغاز شد.

۱۳۲۱ خانوار روستای رامشه از خدمات این مرکز بهداشتی استفاده خواهند کرد.

DSC03719 DSC03729 DSC03733 DSC03737 DSC03743 DSC03746 DSC03748

 

پایگاه خبری و معرفی مکانهای تاریخی جرقویه علیا...
ما را در سایت پایگاه خبری و معرفی مکانهای تاریخی جرقویه علیا دنبال می کنید

برچسب : حسن آباد, جرقویه , علیا ,شهرداری, بخشداری, رامشه ,موسسه نیکان رامشه, نویسنده : احمد صادقی kavirnews بازدید : 502 تاريخ : شنبه 14 شهريور 1394 ساعت: 2:47

به گزارش خبرنگار اصفهان شرق در جرقویه علیا:

دیشب در نزدیکی روستای حیدر آباد در اثر بی احتیاطی، یک دستگاه پراید با یک موتور سیکلت که دو سر نشین داشت برخورد کرد و دو جوان 8 و 13 ساله،  سر نشینهای موتور در اثر این حادثه جان خود را از دست دادند.

همزمان با این حادثه در جاده حسن آباد به نیک آباد نیز یک دستگاه مزدا بر اثر سرعت غیر مجاز واژگون شد که خوشبختانه در این حادثه تلفات جانی نداشت.

عصر دیروز در جاده رامشه به ابرکوه در اثر برخورد یک دستگاه سواری با یک دستگاه تریلر راننده سواری دوچار صدمه شد که با رسیدن بموقع پرسنل اورژانش 115 حسن آباد مصدوم به بیمارستان منتقل گردید .

پایگاه خبری و معرفی مکانهای تاریخی جرقویه علیا...
ما را در سایت پایگاه خبری و معرفی مکانهای تاریخی جرقویه علیا دنبال می کنید

برچسب : حسن آباد, جرقویه , علیا ,شهرداری, بخشداری, نویسنده : احمد صادقی kavirnews بازدید : 661 تاريخ : شنبه 14 شهريور 1394 ساعت: 17:10

با پیگیری اصفهان شرق انجام شد؛

جانمایی پد بالگرد اورژانس هوایی در کویر حسن آباد

به دنبال درج خبری توسط پایگاه خبری اصفهان شرق در خصوص نبود آشیانه بالگرد جهت نشستن و حمل بیماران اورژانسی و پی گیری های خبرنگار این رسانه و مسئولان شهر، جانمایی این مکان در ۵ کیلومتری شهر مشخص شد.

به گزارش خبرنگار اصفهان شرق از جرقویه علیا، با حضور مدیریت بحران و فوریتهای پزشکی اصفهان، مدیریت بحران منطقه شرق اصفهان، بخشدار و پرسنل اورژانس شهر حسن آباد جانمایی از پد بالگرد اورژانس هوایی در حسن آباد انجام شد.

مدیریت بحران و فوریتهای پزشکی اورژانس هوایی اصفهان در گفتگو با خبرنگار اصفهان شرق در جرقویه علیا گفت: هدف اورژانس هوایی امداد رسانی سریع و نجات جان مصدومین و بیماران می باشد و با توجه به بعد مسافت مرکز استان با شهر حسن آباد ووجود مشکلاتی جهت حمل بیماران و مصدومان با آمبولانس به اصفهان بهترین راه انتقال بیماران به بیمارستان الزهراء استفاده از اورژانس هوایی می باشد که این امر نیز باید شرایط لازم را داشته باشد که یکی از مهمترین موارد داشتن پد ( آشیانه) بالگرد می باشد.

علیرضا کیخایی در ادامه به هدف ایجاد پد بالگرد اشاره و افزود: یکی از دغدغه های خلبلنان ما عدم وجود پد های لازم جهت فرود بالگرد در شهر ها و روستاهاست چراکه بالگرد در هر نقطه و با هر مختصاتی با توجه به موانع در سطح شهر نمی تواند فرود آید لذا ما در شهرها و روستاها مکانی را از قبل بنام پد بالگرد مشخص می کنیم و مختصات آن مکان را به خلبانها می دهیم و در هر ماموریت بالگرد در ان نقطه مشخص فرود می اید پرسنل اورژانش به سرعت بیماران را به محل منتقل کرده و با بالگرد به بیمارستان منتقل می کنند.

وی تاکید کرد: تمام شهر ها و روستاها باید مکانی بنام پد بالگرد داشته باشند.

کیخایی با توجه به حادثه خیز بودن روستای رامشه با توجه به وجود معادن، تاکید کرد: دهیار و شورای اسلامی روستای رامشه مکانی رامشخص کنند تا با بررسی و شرایط مورد نیاز توسط کارشناسان، اقدام به ایجاد پد بالگردگردد و اورژانس هوایی نیز راحتر و سریعتر به این روستا اعزام شود.

پایگاه خبری و معرفی مکانهای تاریخی جرقویه علیا...
ما را در سایت پایگاه خبری و معرفی مکانهای تاریخی جرقویه علیا دنبال می کنید

برچسب : حسن آباد, جرقویه , علیا ,شهرداری, بخشداری, نویسنده : احمد صادقی kavirnews بازدید : 373 تاريخ : شنبه 14 شهريور 1394 ساعت: 2:31

گفتگو با بهورز نمونه جرقویه علیا

نقش‌ بهورزان‌ در سلامت ‌جامعه‌ حیاتی‌ است

 خبرنگار اصفهان شرق در جرقویه علیا در راستای تکریم و بزرگداشت بهورزان زحمتکش، روز دوازدهم شهریور هر سال، با عنوان روز بهورز، نامگذاری شده است به بهانه این روز سری به خانه بهداشت روستای کمال آباد زدیم و با بهورز نمونه این روستا گفتگویی انجام داده ایم.

 

 

بیوگرافی:

ملک سادات حسینی متولد 1360 ساکن روستای کمال آباد دارای سابقه 12 سال و در سال 1381 وارد سیستم بهداشت شدم.

چرا این شغل را اتخاب کردید؟

بر حسن علاقه و دوست داشتن این شغل را انتخاب کردم .

 دوره بهورزی چند سال است؟کجا و در چه سالی این دوره را گذرانید؟

دوره بهورزی 2 سال بوده و در فلاورجان اصفهان در سال 1379 آموزش دیدم .

 بهترین تجربه ای که در این چتد سال خدمت کسب کرده اید؟

بهترین تجربه همین بود که شغل بهورزی را انتخاب کردم و آشنایی و خدمت به مردم روستایم و اهالی روستای کمال آباد و تحت پوشش خانه بهداشت و اعتماد و ایمان به این کارو شناسایی مشکلات بهداشتی درمانی هموطنانم و تلاش برای حل این مشکلات، اشنایی با نیازهای و آموزشهای بهداشتی مردم روستا

 چه خدماتی به مردم روستای کمال آبادارائه می کنید؟

خدماتی که از سوی خانه بهداشت به مردم ارائه میشود شامل: انجام کلیه مراقبتهای مادران و زنان باردار و پرخطر توسط بهورز زن خانه بهداشت، مراقبت کودکان، سالمندان، بیماران فشارخونی و دیابتی و انجام تزریقات و پانسمان ، واکسیناسیون، بهداشت حرفه ای ( بازدید از اماکن عمومی و خانگی، بهداشت محیط، بازدید از مدارس و مساجد، آموزش سلامت و بهداشت اولیه خانوارهاو ...

 

روستای شما چند نفر جمعیت و چند خانوار تحت پوشش خانه بهداشت هستند؟

روستای کمال آباد دارای 436 خانوار با جمعیت 1391 نفری می باشد.

شیرین ترین خاطره دوران بهورزی؟

 هر لحظه کارمان خاطره است ولی بهترین خاطره بنده وقتی برای اولین بار بعنوان بهورز نمونه در سال 1386 انتخاب شدم ( البته خانم حسینی در چهار نوبت بعنوان بهورز نمونه انتخاب شده است )

مشکل خانه بهداشت شما :

فرسوده بودن خانه بهداشت روستای مکمال آباد و کمبود تجهیزات و امکانات و مناسب نبودن حیاط این مرکز بهداشتی می باشد.

آیا مردم روستا از نحوه خدمت رسانی شما رضایت دارند؟

این موضوع را باید از مردم پرسید ولی با توجه به رفتار و برخورد مردم می توان فهمید که از خدمات رسانی خانه بهداشت و پرسنل آن رضایت دارند.

حرف آخر شما:

در چنین روزهایی مسئولین روستا یا شهر مراسمی را ترتیب دهند تا خدمات دولت و پرسنل زحمت کش به گوش مردم رسانده شود و از این تلاشگران عرصه بهداشت که ضامن سلامتی در جامعه هستند تقدیر و تشکر شود.

 

 

 

در همین روز به مرکز درمانی شهر حسن آباد  رفتیم و روز بهورز  را به بهورز با سابقه این مرکز خانم معصومه فاطمی تبریک گفتیم وی نیز در سال 1353 در شهر حسن آباد متولد شده و دارای 22 سال سابقه خدمت رسانی بوده و در سال 1372 وارد سیستم بهداشت شده است .

وی علت ورود به سیستم بهداشتی را علاقه و کمک به بهداشت منطقه و تلاش‌ بهورزان‌ در دور افتاده ‌ترین ‌روستاهای‌ کشور موجب‌ می ‌شود خدمات‌ بهداشتی‌ لازم‌ به‌ روستاییان ‌ارایه‌ گردد و به‌ این‌ وسیله‌ از اشاعه ‌بیماری‌ در جامعه‌ جلوگیری‌ شود. با این‌ وصف‌ بهورزان‌ نه‌ تنها موجب ‌سلامت‌ روستاییان‌ می ‌شوند، بلکه‌ به ‌تامین‌ سلامت‌ جامعه‌ شهری‌ نیز کمک ‌می‌کنند، زیرا بیماری‌ حد و مرز نمی ‌شناسد و در صورت‌ عدم‌ رعایت‌ بهداشت‌ و عدم ‌ارایه‌ مراقبت‌ های‌ بهداشتی‌ در شهر و روستا، فقیر و غنی‌ در معرض‌ خطر ابتلا به‌ انواع‌ بیماری ها قرار خواهند گرفت، لذا اجر معنوی‌ برای‌ این‌ عزیزان‌بهترین ‌پاداش‌ و قدردانی‌ است‌. 

 
پایگاه خبری و معرفی مکانهای تاریخی جرقویه علیا...
ما را در سایت پایگاه خبری و معرفی مکانهای تاریخی جرقویه علیا دنبال می کنید

برچسب : حسن آباد, جرقویه , علیا ,شهرداری, بخشداری, نویسنده : احمد صادقی kavirnews بازدید : 2504 تاريخ : شنبه 14 شهريور 1394 ساعت: 2:22

به گزارش خبرنگار اصفهان شرقدر جرقویه علیا:

انا لله و انا الیه راجعون

در گذشت پدری مهربان و دلسوز، قاری قرآن، بزرگ خاندان مرحوم  حاجی محمد حاجی علی اکبر را به فرزندان ، دوستان و آشنایان تسلیت عرض کرده و از خداوند متعال برای آن سفر کرده طلب غفران و برای بازماندگان صبر جلیل ارزومندیم.

احمد صادقی خبرنگار اصفهان شرق

پایگاه خبری و معرفی مکانهای تاریخی جرقویه علیا...
ما را در سایت پایگاه خبری و معرفی مکانهای تاریخی جرقویه علیا دنبال می کنید

برچسب : حسن آباد, جرقویه , علیا ,شهرداری, بخشداری, نویسنده : احمد صادقی kavirnews بازدید : 751 تاريخ : شنبه 14 شهريور 1394 ساعت: 2:24

به گزارش خبرنگار اصفهان شرق در جرقویه علیا:

در جرقویه علیا کبوترخانه های زیادی وجود داشته است که متاسفانه در اثر بی توجهی تعدادی از انها از بین رفته است و تعدادی کمی از انها بر جای مانده است و اینها نیز در حال فرسایش بوده و اگر به انها توجهی نشود اینها نیز از بین خواهد رفت برای اشنایی با علت ساخت این برجها در زمانهای قدیم با توجه به نبود امکانات متنی را در اینجا به نگارش در آوردیم تا شاید به اهمیت این بناها پی ببریم.

در ایران رس بوده است كه عمارت بلند را در صحرا میساختند و آن خاصه برای كبوتران است، موسوم به برج كبوتر. از نظرتاریخ علم و معماری نیز این بناها قابل مطالعه و تأمل هستند.كبوترخانه های منطقه اصفهان را به واسطه تعداد، معماری و كاربرد نمی توان با هیچ جای ایران مقایسه كرد. برخی محققان كبوترخانه ها را شاهكار معماری دوره صفویه می دانند و معتقدند نخستین نمونه كبوترخانه ها در زمان شاه عباس به وجود آمد.در مقابل، به نظر می رسد روند تخریب برج های كبوتر و سهل انگاری در نگهداری آنها نیز همانند سایر بناها از زمان قاجار در اصفهان آغاز شده است.اهمیتی كه فضولات این كبوتران برای مزارع داشته اند اشاره می كند. هم اكنون در منطقه شرق اصفهان بیشترین تعداد برج های كبوتر دیده می شود و آن هم به علت وجود دشت های گسترده و كشت غلات در این منطقه بوده است.

برج كبوتر چیست؟

در ایران رسم است كه عمارت بلند چشمه در صحرا می سازند و آن خاصه برای كبوتران است، موسوم به برج كبوتر. از نظرتاریخ علم و معماری نیز این بناها قابل مطالعه و تأمل هستند. در این بناها كه زیبایی و كارآمدی آنها چنان به هم آمیخته است كه جدایی ناپذیر به نظر می آیند،ازعلومی همچون فیزیك، ریاضیات،جانورشناسی، روان شناسی جانوری و آب و هواشناسی و غیره استفاده شده است. این كبوتر خانه ها به خاطر تنوع بسیار در شكل و اندازه و تكرار موزون آنها و هماهنگی شان با طبیعت و زیبایی های اطراف و به ویژه بافت و فضا های اعجاب آور و هماهنگ درونی می تواند یكی از جاذبه های نادیده انگاشته جهانگردی در اصفهان به شمار آید..

 

 

 

جمع آوری فضولات كبوتران به عنوان كود، دور كردن كبوتران از مزارع برای جلوگیری از آسیب رساندن به مزارع و شكار و استفاده كردن از گوشت آنها از اهداف ساخت این نوع بناها در گذشته بوده است.

قسمت عمده این فضولات در حاصلخیزی زمین های زراعتی و مقدار كمی هم در دباغی به مصرف می رسیده است. این موارد در زندگی اقتصادی زارعان محلی نقش مؤثری داشته است و به همین علت كبوتران نزد آنها كم و بیش مقدس بوده اند..

ساخت كبوتر خانه را می توان به نوعی شاهكاری هنری دانست .كبوتر خانه ها را در مناطقی بنیان می نهادند كه از اقلیمی كویری بهره مند بود. ومصالح و روش ساخت آنها نیز متأثر از شرایط محیطی بود. بافت معماری كبوترخانه ها كه از گل رس و كاه و نمك تشكیل می شد در برابر سرما و گرما مقاوم بود و عایقی حرارتی و در عین حال صوتی محسوب می شد تا آرامش كبوتران اندرون كبوترخانه را تأمین كند..

غالب كبوتر خانه ها به واسطه بهره گیری از حد اكثر فضا به شكلی استوانه مانند ساخته می شدند تا لانه های بیشتری را در خود جای دهند . طراحی ورودی به اندازه ای بود تا كبوتران را به داخل پذیرا باشد و میهمانان ناخوانده را به اندرونی راهی نباشد و در عین حال بدنه كاهگلی مانع از زاد و ولد حشرات موذی چون ساس و كنه می شد. برای استحكام هر چه بیشتر، درون را با تیرچه های متقاطع مسلح و سطح بیرونی را ساروج اندود تا مانع از فرسایش محیطی شود. در بخش میان تهی بالای كبوتر خانه، نیز دریچه هایی برای تبادل حرارتی و آمد و شد جریان هوا به داخل كبوتر خانه تعبیه می شد كه قرابتی بسیار با بادگیرهای استان های كویری ایران دارد. در میان كبوتر خانه نیز چاهی حفر می كردند تا در صورت نزدیك نبودن آبگیر، جوی و رودخانه به عنوان منبع تأمین آب شرب كبوترها استاده شود..

زراعت گسترده در دشت های وسیع منطقه اصفهان شاید دلیل مهم ایجاد كبوترخانه ها بود. از آنجا كه كبوتر میل به آشیانه سازی در ارتفاع دارد، نبود عوامل طبیعی چون جنگل، كوه و صخره در اصفهان و نواحی مركزی، ایجاد كبوترخانه هایی كه تنها محل لانه گزینی كبوتر باشد را ایجاب می كرد. از سویی، این بهترین فرصت برای كشاورزان بود، كه از محل فضولات كبوتران بهترین و مناسب ترین كود را برای محصولات خود فراهم كنند. كشاورزان فضله كبوتر را با خاكستر و خاك مخلوط كرده، برای كشت و زرع به كار می بردند. در گذشته ها كشاورزان فضله ها را به شكل قالبی مكعب آجری درآورده و هر قالب را یك تا دو قران می فروختند. 40 سال قبل نیز هر كیلو كود كبوتر هفت ریال ارزش داشت و در اوایل قرن 19 نیز هر ساله یك برج كبوترخانه نزدیك به 100تومان درآمد داشت. صاحبان كبوتر خانه ها ? ماه یك بار برای جمع آوری فضولات داخل كبوتر خانه ها می شدند و كود حاصل را جمع آوری می كردند . در منابع آمده است كه كود جمع آوری شده برمبنای آمار كبوتران موجود در كبوتر خانه كه گاهی به بیش از 7 هزار جفت بالغ می شد، نزدیك به 70 هزار كیلوگرم در سال بود كه عایدی ارزشمندی برای كشاورزان به شمار می رفت.

با توجه به اهمیت  معماری این بناها هم اکنون این بناها جزء اثار باستانی تحت سازمان گردشگری در آمده است ولی مرمت کاملی صورت نگرفته است از مسئولان منطقه و مردم می خواهیم که با همکاری و تعامل در آینده از این بناها بهتر نگهداری شود و به مرمت و بازسازی انها اقدام شود و قطب گردشگری را در منطقه توسعه دهیم . .

پایگاه خبری و معرفی مکانهای تاریخی جرقویه علیا...
ما را در سایت پایگاه خبری و معرفی مکانهای تاریخی جرقویه علیا دنبال می کنید

برچسب : حسن آباد, جرقویه , علیا ,شهرداری, بخشداری, نویسنده : احمد صادقی kavirnews بازدید : 2262 تاريخ : پنجشنبه 12 شهريور 1394 ساعت: 3:04

در پی حمله شغال به چند نفر در شهر حسن آباد  شاعر جوان شعری را در این بای سروده است

شعر طنز شغالِ ولگرد

ابوالحسن صادقی   

 

شعرطنزِ حمله ی سگ تور به چندتن ازاهالی

حی علی الفرار

یکی توره ای دیدبس بی حیای

که میزد به کوچه قدم بی صدای

نه درشب ولیکن به هنگام روز

چنین جراتی داشت اما هنوز!

به خودگفت ترسی ندارم به دل

من از سایه ام، تا که باشم خجل

چنان پَرسه میزد میانِ محل

که گویی شده مشکلش تازه حل

ولی دید ناگه که در بین راه

به بازی بُود کودکی بی گناه

 کمین کردو دل رابه دریاسپرد

درآن لحظه حمله غنیمت شمرد

شنیدم زراوی به طرزی شگفت

که یک پای کودک به دندان گرفت

دراین بودسگ تورشوریده رنگ

که شخصی درآمدچماقی به چنگ

چو کوبید برفرقش از فرطِ درد

نه زن میشنا سد دگر او نه مرد

به هرکس که آن تورچی میرسید

سرا پای او بی گمان می درید

یکی زخمی و دست اوشدکبود

یکی شد هراسان درآنجا که بود

یکی برده انگشت حیرت به لب

یکی میگزد لب نشان ازغضب

یکی میکشدطفل خودرابه دوش

یکی مدتی مانده در زیر دوش

گروهی بُوَن ناظر از راه دور

ندارند کاری به این کارِ زور

یکی نعره میزد که مردم فرار

یکی رفته ازترس  نوک ِچنار

خلاصه که این قصه بالا گرفت

یکی زان میان چند امضا گرفت

به بهداشت وشهدار از بیش وکم

زدن زنگ ، بهرِه چنین  متهم

چو تحقیق کردند بسیار زود

که آن جانور از خوشی هار بود

 

ولی بعد آن وحشت و قیل وقال

سگی را زدن تیر جای شغال

سگ زرد بیچاره چون تیرخورد

همه لاشه را توره چی سیرخورد

درآن شهر، ملت درآرامِش اند

که ازخشمِ توره !  در آسا یِش اند

پایگاه خبری و معرفی مکانهای تاریخی جرقویه علیا...
ما را در سایت پایگاه خبری و معرفی مکانهای تاریخی جرقویه علیا دنبال می کنید

برچسب : حسن آباد, جرقویه , علیا ,شهرداری, بخشداری, نویسنده : احمد صادقی kavirnews بازدید : 771 تاريخ : چهارشنبه 11 شهريور 1394 ساعت: 3:19

انا لله و انا الیه راجعون

در گذشت پدری مهربان و دلسوز مرحوم کربلایی حاج ایرج جمشیدی را به خانواده و همسر گرامیشان و کلیه آشنایان و دوستان تسلیت عرض می کنیم و از خداوند متعال مغفرت و آمرزش را برای آن سفر کرده و برای بازماندگان صبر را خواستاریم.

 

خبرنگار اصفهان شرق در جرقویه ، احمد صادقی

پایگاه خبری و معرفی مکانهای تاریخی جرقویه علیا...
ما را در سایت پایگاه خبری و معرفی مکانهای تاریخی جرقویه علیا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : احمد صادقی kavirnews بازدید : 1368 تاريخ : چهارشنبه 11 شهريور 1394 ساعت: 2:17

به گزارش خبرنگار اصفهان شرق در جرقویه علیا:

روستای دستجرد یکی از روستاهای قدیمی منطقه بوده و اثر های تاریخی زیادی دارد از جمله خانه های قدیمی که چند تصویر از آنها را مشاهده می کنید همانطور که مشاهده می کنید این خانه های قدیمی با معماری ایرانی و بسیار جالب نیز در حال تخریب شدن است البیته قسمتهایی از انها مرمت شده ولی بطور کامل مرمت بازسازی نشده است از دهیار و اعضای شورا و مردم روستا می خواهیم که در امر مرمت و بازسازی این اماکن که پدرانمان زحمات زیادی در این خصوص کشیده اند اقدام کنند و روستا را به منطقه گردشگری تبدیل کنند .

 

پایگاه خبری و معرفی مکانهای تاریخی جرقویه علیا...
ما را در سایت پایگاه خبری و معرفی مکانهای تاریخی جرقویه علیا دنبال می کنید

برچسب : حسن آباد, جرقویه , علیا ,شهرداری, بخشداری, دستجرد جرقویه, دستجرد, نویسنده : احمد صادقی kavirnews بازدید : 2991 تاريخ : سه شنبه 10 شهريور 1394 ساعت: 11:55

به گزارش خبرنگار اصفهان شرق در جرقویه علیا:

دژ کوه یکی از آثار تاریخی شهر حسن آباد است که بعنوان دژی محکم در برابر دزدان  و دشمنان در زمان قدیم ساخته شده است.

این اثر تاریخی در چند سال گذشته با همکاری میراث فرهنگی قسمتی از آن مرمت و بازسازی شد ولی به دلائل نامشخصی این کار نیمه تمام ماند از مسئولین فرهنگی منطقه می خواهیم قدمی نیز در این موضوعات بردارند و از تخریب آثار اباو اجدا مان جلوگیری کنیم.

پایگاه خبری و معرفی مکانهای تاریخی جرقویه علیا...
ما را در سایت پایگاه خبری و معرفی مکانهای تاریخی جرقویه علیا دنبال می کنید

برچسب : حسن آباد, جرقویه , علیا ,شهرداری, بخشداری, نویسنده : احمد صادقی kavirnews بازدید : 594 تاريخ : سه شنبه 10 شهريور 1394 ساعت: 11:25

اولین آموزگار: حاج سهراب منصوری


اولین دبیر: حسن قیصری
اولین مدیر دبیرستان: سید محمد حسینی
اولین عامل فروش نفت: حاج حسین میرزا قیصری
اولین اتوبوس: فرج الله جمشیدی

اولین کامیون: حاج ابوالفضل صادقی
اولین چاه: حاج ابوالفضل صادقی
اولین اسب گاری: حاج آقاجلال فاطمی
اولین چرخ خیاطی: حاج همدم فاطمی
اولین رادیو: حاج آقا مصطفی فاطمی و حاج آقا علی طباطبائی


اولین تلویزیون: آقارضا فاطمی و سید محمد صادقی

اولین مدرسه: منزل حاج سید رضا طباطبایی
اولین دوربین عکاسی: رضا مسیب صادقی
اولین باسکول: حاج حسین میرزا قصیری
اولین دوچرخه: حاج سید محمد طباطبائی

اولین موتور گازی: محمد علی قیصری
اولین مؤسس شرکت تعاونی خانوادگی: محمد علی قیصری

اولین موتور برق: عباس سعادت
اولین نیسان: آقامحمد حسن خان وغلامرضا شفیعی (غلام شامان)


اولین چراغ علاء الدین نفتی: سید عیسی فاطمی
اولین موتور سواری: ایرج و فرج جمشیدی

اولین موتور لیستر: حاج آقا حسن حاج حسین آقا
اولین بلندگو: هوشنگ جمشیدی
اولین ماشین خرمن کوب: حاج رضا علی
اولین تراکتور: حاج حسین آقا و محمد محمدرضا
اولین بیل مکانیکی: حاج سید اسماعیل
اولین قپان: حاج علی جمشیدی
اولین ماشین جوجه کشی: حاج تاجر
اولین ماشین بافندگی: حاج محمد اسماعیل
اولین گاز کپسول: حاج محمد حاج حسین
اولین ماشین ریسندگی: حاج محمد حاج حسین میرزا
اولین ماشین تابندگی
: محمد غلام رضا علی منصور
اولین ماشین سنگ کنی: حاج سید محمد سید یحیی
اولین ماشین سبزی خردکنی: حسن محمد غلام
اولین الکتر چاه آب: حاج آقاحسن طباطبائی
اولین فتوکپی: حاج رضا حسن
اولین بالابر: محمد حاج رضا حسن
اولین پمپ باد: عباس علی غلام
اولین آسیاب موتوری: سید جواد سید یحیی
اولین تفنگ بادی: حاج محمد رضا جمشیدی
اولین دستگاه پتو: حاج آقاروح الله مسترحمی
اولین دستگاه فیلمبرداری: علی حاج رضا حسن جمشیدی
اولین جعبه آواز: علی غلام ابوالحسنی
اولین ماشین خشت زنی: استاد محمد سعادت
اولین آجرپز: استاد محمد سعادت
اولین کامپیوتر: دبیرستان شهید مطهری
اولین نانوایی: سید جواد سید یحیی
اولین خودکار: حسن میرزا حسین:
اولین سماور نفتی: حاج عباسعلی جمشیدی
اولین آب گرمکن نفتی: حاج محمد حاج حسین میرزا
اولین چراغ توری: حاج عباسعلی جمشیدی
اولین تلمبه سمپاشی: محمد علی حسین والا
اولین تلمبه آب: حاج فرج جمشیدی
اولین کود شیمیایی: حاج آقا حسین جلال

بیستر این افراد به دیار حق شتافتند که برای آنها  و کسانی که برای آبادی خود زحمتها کشیدندطلب آمرزش و مغفرت می کنیم.

 

پایگاه خبری و معرفی مکانهای تاریخی جرقویه علیا...
ما را در سایت پایگاه خبری و معرفی مکانهای تاریخی جرقویه علیا دنبال می کنید

برچسب : حسن آباد, جرقویه , علیا ,شهرداری, بخشداری, نویسنده : احمد صادقی kavirnews بازدید : 777 تاريخ : يکشنبه 8 شهريور 1394 ساعت: 11:21